torsdag den 28. marts 2013

Så tá' dig dog sammen Nadia!!

Vågnede tidligt i morges, fik et dejligt langt varmt bad til at pleje min forkølelse.
Efterfølgende fik jeg morgenmad, to stykker ristet rugbrød med ost og en cappuccino med let mælk.
Anoreksien begynder straks at råbe af mig. " for helvede nadia, de der 2dl LETMÆLK indeholder lige 80kcal, du burde ikke havde taget så meget mælk i og slet ik kakao pulver ovenpå"

Jeg prøver at overdøve tankerne ved at lægge neglelak. Jeg kan faktisk godt lide at pynte mine negle, har også en hel dåse fyldt med forskellige farver og typer neglelak.

Senere skulle jeg ned på byen med min kæreste og nogle af hans venner og kæreste. ( så i dag fik jeg ik lige formiddagsmads maden) men ok, det er heller ik den der betyder mest.

Det var koldt inde i byen, de andre ville ik ind og spise middagsmad, så skulle jeg heller ik. Skal bestemt ik sidde der og spise når andre ik skal. Anoreksien igen " nadia du er så grådig at du ikke engang kan vente med at spise som alle de andre kan".

Vi gik derfor på cafe og fik kaffe. Nogen tog endda kage og kakao. Jeg fik bare kaffe, almindelig kaffe med mælk. Tør ik bestille en anden kaffe, tænk hvis jeg tog en latte og de brugte sødmælk, ville jo aldrig få klemt den ned?

Klokken nærmer sig to, og jeg har stadig kun fået min morgenmad kl halv ni ca.
Jeg begynder at blive mere og mere fjern, lukker mig ind i mig selv.
Er blevet mere opmærksom på hvordan jeg reagere når min krop har brug for mad.
De andre må da tænke at jeg er underlig??

Det var meningen vi efterfølgende skulle ned og se motorcyklerne forlade torvet,
Jeg besluttede at det var bedre hvis jeg kom hjem, så jeg kunne få noget mad. Jeg fik det mere og mere dårligt og blev mere og mere indelukket.
Min søde kæreste valgte at gå med mig hjem. Det betød virkelig meget for mig at han ik bare ville lade mig gå alene hjem.

På vejen hjem kom jeg selv med ideen at jeg skulle ind til bageren. Købte et elverbrød. (Protein rigt, lavt indhold af stivelse - fortalte skiltet mig, så den købte jeg da)
Spise det hele, hele det brød, med ost.
Bagefter brugte jeg et kvarter på at finde ud af hvad der var af kalorier i det.
Hjemmesiden sagde " et brød = 4 portioner af 75g" og jeg har spist det hele? Nok til to mennesker.
Og den indeholder 500 KALORIER I ALT!!!!
Plus jeg fik ost på.
Angsten blusser op og anoreksien kører rundt på højtryk " du er så grådig nadia, du spiser for to personer og du skal til påske middag i aften, du bliver fed !"
Og jeg skal til påskefrokost imorgen. :(

Nu er kl tyve i fem, påskemiddag hos svigermor er kl seks.
Jeg er stop mæt. Hva så hvis jeg ik kan spise så meget deromme?
Så dømmer de mig da først ! Ja nadia hun spiser ik meget, det derfor hun er tynd. Hun brude spise noget mere.
De ved bare ik at jeg lige har ædt brød nok for to personer 2,5 time inden.
Og er sikker på der også kommer dessert!!!

Jeg burde dog have dårlig samvittighed over at have spist for lidt. For når jeg både har slået formiddag, middag og eftermiddag sammen til det skide elverbrød med ost. Så har jeg stadig ik fået helt nok. Så burde bare spise alt den gode påskemad og dessert, en kæmpe portion.
Men kan jeg det? Vil anoreksien tillade mig både at spise brød for to, påskemad og dessert, plus overdådigt påske buffet imorgen ?
Igår spise jeg både en halv pose chips og ca. ti stykker fyldt chokolade. Uden dårlig samvittighed faktisk, men der kom det også som de mellemmåltider jeg skulle have og så fik jeg ik så meget aftensmad , så gik det mig ik så meget på. ( selvom min aftensmad bestod af pizza).
Holdte anoreksien på afstand igår og så er den tilbage over mig i dag.
Hvor mon den er imorgen ?

Og ærligt, så skrev jeg det her indlæg fordi jeg ik kan klare at jeg har spist hele det brød og ik fortalt det til nogen. Har lyst til at råbe ud " se hvor grådig jeg kan være" jeg kan spise en hel masse og vil gerne have at andre ved at jeg godt kan spise meget og at jeg gør det.
Flere fra min familie har fået den tanke at jeg ikke kan lide kage, at jeg ik spiser ret meget, at jeg ik rigelig lige er til det der chips, småkager og andet usundt. Men hey det er jeg? Der er bare en kæmpe barriere foran, som ik tillader mig det, især ik når jeg er sammen med andre. Hvilket giver mig endnu mere dårlig samvittighed når jeg sidder herhjemme og propper mig med alt det jeg ik kan spise ude. Så hey, nadia kan godt både spise meget og usundt. Hvordan skulle jeg ellers kunne øge i vægt? Siger dog ik at det sker uden dårlig samvittighed, for så ville jeg jo lyve BIG TIME.

Og nu skal jeg så snart om og igen SPISE.


7 kommentarer:

  1. Årh, søde pige, sender dig et kæmpe knus. Tankerne er virkelig efter dig i dag, kan jeg høre. Måske er det helt misforstået af mig, men jeg tænker faktisk, at det måske kunne hjælpe dig at følge din kostplan 100%. Og ikke bytte ud med alternativer, du selv finder på - fordi så er det, du begynder at regne. Jeg kender det fra mig selv. Men det er selvfølgelig lidt dobbelt, for det er jo kun godt, at du kan spise lidt chips og chokolade, men måske bare for en periode, skulle du holde dig helt til din kostplan? Bare for at dæmpe tankerne lidt? Eller også få din diætist til at lave flere alternativer med for eksempel chokolade? Jeg ved ikke, om det giver mening for dig. Og jeg er også lidt ambivalent i forhold til at sige det, for det medfører selvfølgelig også nogle begrænsninger. Men hvis det bare er for en periode, for at dæmpe anoreksien, til du har lidt mere kontrol over den...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dit tanke-knus :)
      Måske du har ret med at det kunne hjælpe tankerne hvis jeg bare fulgte den, det er bare så svært. Det er som om at alt i mig strider imod.
      Jeg tænker det nok bare er mig der holder fast i det kontrol jeg kan. Det er svært at finde ud af, det ville måske bare være bedre for mine tanker hvis jeg ik hele tiden selv skulle træffe valg. Men vil bare heller ik ende ud i at stå og veje alt min mad efter en plan ( meget af det står i gram faktisk)
      Jeg takker dog for din kommentar, vil overveje dine råd :)

      Slet
    2. Min kostplan har ikke gram. Aftensmaden er tallerken modellen - altså et y. Eftermiddagsmad er typisk en bolle med frugt; men der er valgmuligheder, så jeg kan vælge chokolade eller yoghurt, eller is, eller.. der er masser af valg til hvert enkelt måltid. Det er rart, fordi jeg kan vælge indenfor trygge rammer/valg. Jeg har aldrig regnet kalorierne ud for hvert enkelt valg. Så for mig er 90 gram slik eller en kage lige så fint et valg som en grovbolle... i teorien altså :-)
      Er din kostplan helt stringent uden valg?

      Slet
    3. Ja, min kostplan er på samme måde som Bettinas. Det er ikke regnet ud i gram, men ting som f.eks youghurt, er regnet ud i dl.. Men i Risskov, hvor jeg gik i behandling, gik de meget op i, at man skulle lære at kigge på skålen og se, hvor meget to dl fyldte, så man ikke behøvede at bruge decilitermål hver eneste dag. På den måde behøver man ikke at ende med at stå og veje alting op :-) Men ja, jeg kan også godt følge dine tanker. Og Bettinas i kommentaren nedenunder. Det er lidt af et dilemma.. :-)

      Slet
    4. Jeg har 2 valg om morgenen, frokost er rugbrød, aftensmad består ja hvad en normal spiser. Men gik kød står i gram og det samme med ris osv som står i dl. Men har aldrig vejet min aftensmad.
      Har også sådan et papir med 15 forskellige mellemmåltider men der står der meget i gram eller dl. Ex koldskål 4 dl med 40 g kammejunkere. Men der stor også en bolle med ost. Men det det står ilo kalorier, det er mig der selv har regnet der, hvilket mit hovede nærmest gør automatisk

      Slet
  2. Hold da op hvor jeg kender alle de der dilemmaer. Skal - skal ikke. Det er så hårdt! Jeg tror, Krokodullen har en rigtig god pointe med at holde kostplanen. Så slipper du for, det er dig, der skal tage valgene. Så er de planen, der bestemmer. På den anden side er det super flot af dig, at du tager kampen op og sørger for at få noget at spise, når det smutter med at følge planen. Det er svært at være den eneste, der skal spise, når de andre springer over. Jeg ville gøre det samme som dig - og så forsøge at spise mere senere.

    Det var sejt, du købte det der brød - og spiste det. Fortalte du din kæreste, hvordan det hang sammen, og at du faktisk stadigvæk havde fået for lidt i forhold til planen? For mig hjælper det i hvert fald at italesætte ændringerne. Det bliver meget mere legalt på den måde.

    Jeg håber, du får en god påskefrokost, og jeg håber, du får 2 portioner mad og dessert, så du er sikker på, du har fået nok. Og hvis den der anoreksi begynder at ævle, så bed den holde kæft! Der er påske, og det betyder god mad. Ydermere skal du spise rigtig meget for at tage på i vægt, så du får flere kræfter at stå imod med.
    Du er så godt på vej!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de søde ord. Kan godt følge de ting i siger med at det måske ville være nemmere bare at følge kostplanen helt, og det vil jeg også overveje, kan dog sige at det gik helt fint til den påske frokost, fik spist meget, ligesom alle andre menneske

      Slet