tirsdag den 7. maj 2013

Hverdagens udmunding skaber grundlaget for tankerne

Jeg bryder mig ik rigtig om uforudsete ting, heller ik når det omhandler en fridag, som det blev til igår. 
Jeg vågner tidligt. 
05:45 
Jeg kan ikke sove igen. Dagen virker pludselig uoverskuelig lang. 
Jeg bliver frustreret over hvad jeg skal få alle de timer til at gå med. 

Det er virkelig svært for mig at udfylde min tid, hvilket irriterer mig, grænseløst. især når jeg heller ikke engang kan klare at blive stresset/presset.

Så dagen igår gik i haven, i hvert fald i et godt stykke tid, da det nu var godt vejr. 

Men disse fustrerende tanker om hvad jeg skulle udfylde alle dagens timer med, vækkede virkelig bekymringer for min kommende hverdag, her i de næste par måneder. 
Hvor jeg skal i praktik i Ribe, i 4 uger, hvor jeg får en del at se til. ( forhåbentlig ik for meget til hvad jeg magter - men nu er jeg jo også blevet stærkere). 
Tænker endda jeg har bedre af komme ud, væk hjemmefra, have noget at se frem til. 

Hvilket så straks fører tankerne hen på, sommerferie!?!

2 måneder hvor jeg ik har noget skoleskema og gå efter. Intet konkret jeg ved jeg skal få tiden til at gå med. Ingen struktur, overhovedet!

2 måneder virker uoverskuelig længe, når jeg bare allerede igår havde svært ved at finde ud af hvad denne enkelte dag skulle gå med. 

Og selvom spiseforstyrrelsen fylder mindre nu, så er den stadig dominerende, og når jeg så er alene, mangler struktur, ikke har noget, som jeg ved at jeg skal. Så tager den fat om mig, giver mig det jeg mangler, lige nu og her, struktur, kontrol og endda ofte hjælper mig med at fylde alle de mange tomme timer ud. 

Den fortæller mig jo at jeg skal igang, helst noget rigtig aktivt - hvor mit knæ så nu sætter lidt en stopper for det, dumme knæ!!
Den siger hvornår jeg skal spise og taler sin sag for at afvige mest mulig fra madplanen. 
Den giver mig endda nogen gange lov til at spise alt, hvis jeg bare gengælder den med at skylle det ud i toilettet bagefter. 
Den giver mig ro i tankerne når jeg lytter til den, og frustration når jeg afviger. 
Den bilder mig ind at jeg nok skal tage på - bare ik lige nu..
Den dominere min alene tid, som den plejer at gøre. 

Den prøver hvad den kan for at fastholde mig.  Jeg prøver ihærdigt at kæmpe imod. Det er nogen gange sværere end andre. 
Dens ord bliver hørt og andre gange overhørt. 
( nogle gange en underlig kombination)

Hvilket så resultere i, at jeg for eksempel har det ok med at bruge letmælk i min kaffe, og jeg putter endda lidt kakao pulver på toppen af det skimmede mælk.
Men den gør også så jeg vælger at spise 2 stk. rugbrød med banan ( fordi der er jo kun 300 kalorier i)

Latterligt,
 men det er handlingen der kommer ud af min frokosts-kamp mod spiseforstyrrelsen i dag. 

Jeg har svært ved at kæmpe helt imod, jeg syntes jo selv det er en okay forhandling, lige nu. Og hvem siger også at det ik var det jeg havde lyst til alligevel?

Faktum er blot, at dens magt er ofte stærkere når jeg er alene med den.

Prøver, prøver og prøver bare at sige til mig selv

" det er bare tanker. De forsvinder."  

"Det er handlingen der skal være i fokus"





4 kommentarer:

  1. Åh, hvor jeg kender det med ikke at kunne overskue alle dagens timer! Jeg har det også bedst med skemaer og rutiner - men det ved du nok efterhånden :-) Især en fridag, som ikke lige er planlagt, er vildt angstprovokerende! Måske er det en smule lettere for dig i sommerferien, når det rent faktisk er planlagt? Jeg tænker, at du f.eks kan vælge at gå sent i seng, så du ikke vågner så tidligt - det benytter jeg mig i hvert fald af. Og nu læser du jo til ergoterapeut (er det ikke det?), så måske du kunne sætte dig ned og lave et skema for dig selv, som du kan følge? Jeg har min dag delt ind i tidsrum, hvor jeg laver forskellige ting fra klokken det til klokken det. Ja, jeg ved ikke, om det overhovedet er til nogen hjælp - du ved jo sikkert disse ting allerede. Og jeg kan selv have svært ved at overskue nogle dage på trods af mine systemer. Og så er mine systemer meget rigide. FOR rigide. Men de hjælper mig i hvert fald til ikke at bruge tid på spiseforstyrrelsestanker. Ellers vil jeg bare sige, at jeg genkender dine tanker.

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar :)
      Og jo det er Ergoterapeut jeg læser til, kan endda kalde mig for Ergoterapeut til februar.
      Men tænker det er gode råd du giver mig :) kan dog bare ik helt komme i tanke om hvilke aktiviteter jeg skulle putte i sådan et skema

      Slet
    2. Det er ret sejt :-)
      Det er jeg glad for, at du synes. Jeg ved heller ikke lige, hvad du kan putte ind. Altså, for mit vedkommende er der mange kreative ting indover. Og et bestemt tidspunkt, hvor jeg skriver blog. Men jeg synes at kunne huske, at du ikke er så meget til kreative ting? Jeg har også et tidsrum, hvori jeg læser. Måske kan du læse bøger?

      Slet
    3. Det er helt rigtig husket, jeg er ik så kreativ :p

      Må hellere lige ligge tankerne i blød, der er heldigvis et stykke tid til endnu

      Slet