tirsdag den 11. juni 2013

Ny dag - op på hesten igen

Jeg havde igår "pause" fra madplanen, og det havde jeg behov for ovenpå episoden igår. 
I dag skal jeg igen op på hesten og følge planen, spise, give min krop det den skal have. 
Motivationen er væk, i hvert fald lige nu. 
Men de siger jo at jeg ik vil blive ved med at tage så meget på af madplanen, at det vil udligne sig, jeg er ik overbevist om at det er rigtigt. Tankerne skriger i mit hovede, råber hvor skrækkeligt det bliver hvis jeg igen om to uger har taget endnu to kg på. 
Men kan ikke andet end at prøve, prøve at blive ved med at spise efter planen, prøve at se hvad resultatet bliver heraf. 
Har givet mig selv den "sikkerhed" at hvis den igen stiger 2 kg, må jeg godt holde en pause.  
For om 2 kg er jeg ifølge BMI ikke længere undervægtig. 
Og så bliver det endnu sværere at tage de sidste kg på. 
Der er røget 5 på, der er 5 igen inden målvægten er nået. 


Det eneste som kan berolige mig bare en lille smule ved min vægtøgning er, at jeg jo ser ud som jeg gør, så når vægten siger det den gør og ik mindre, så er der jo bare det færre kg tilbage som skal placeres rundt på min krop. ( jo mindre skal jeg stadig vokse)
Ved ik om det giver mening ?

4 kommentarer:

  1. Jeg svarer lige her i stedet for på det forrige indlæg. Jeg kender virkelig din panik! Men det er helt rigtigt, som du skriver i dette indlæg, at du ikke bliver ved med at tage "så meget" på af at følge din kostplan. Min vægt har været totalt mærkelig, når jeg har skullet øge i vægt. Ja, første uge på ny kostplan, har jeg gerne taget lige omkring to kilo på - PÅ EN UGE! Og ugen efter er det så ikke engang et helt kilo, jeg har taget på, og ugen efter lidt mindre endnu. Så det er ikke sikkert, at det fortsætter sådan, som det har gjort de sidste to uger for dig.

    Men når det så er sagt, så har jeg faktisk altid skullet taget et helt kilo på om ugen - så det er ikke en unormal vægtøgning, du oplever. Altså, ikke at det ikke føles voldsomt - det ved jeg godt, at det gør! Jeg tænker bare, at det måske kan hjælpe at vide, at der hvor jeg var indlagt, skulle vi tage et kilo på om ugen. Det vil sige, at hvis alt gik efter planen, kunne man f.eks. tage femten kilo på på femten uger..

    Jeg synes, du er sej.

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) og undskyld jeg svarer så sent. Men din kommentar betød rigtig meget for mig på dagen!

      Slet
  2. Pyha, sådan en vægtøgning kan tage pippet fra selv den mest motiverede :-) Men du ved jo godt, det ikke er så´n helt rigtigt. Det er jo fordi, du længe har fået for lidt mad. Nu får du endelig nok mad, så tager kroppen for sig. Den tager måske lidt rigeligt, fordi den er bange for, du stopper igen, så den vil være sikker på at få alt med. Måske holder den endda ekstra fast på energien; den tør ikke slippe den... Ja, jeg ævler om noget, du ved rigtig meget om - og har hørt rigtig meget om.

    Jeg genkender din angst. Det er jo ikke længe siden, jeg oplevede det samme. Vægten giver ikke altid mening. Det skal vi vist have lært. Det er ikke totalt videnskabeligt, så du øger præcis 1 kg, når du er i 7000 kcal overskud. Der er så mange andre parametre, der spiller ind, som vi ikke kender til. Vi skal lære at give slip på kontrollen og acceptere, at vægten af og til er helt mærkelig og ikke giver mening.

    Jeg trøster også mig selv med, at det gode ved at have øget mere end forventet er, at kroppen derved ikke skal ændres så meget igen, fordi der er færre kilo at øge med :-) Så det er ikke en fremmed tanke for mig.

    Du er og bliver sej - og du kommer op på hesten igen og giver den en skalle. Jeg tror på dig og hepper på dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej så det kan jo gøre det hele til kaos med de dumme kalorier !!
      Men tak for de beroligende ord :) og som jeg skrev til krokodulle, så betød din kommentar virkelig meget på dagen!! Har bare været lidt for længe om at svare

      Slet